tisdag 2 februari 2010

Irriterad? Lite kanske...


Jag hatar (läs: fullkomligt avskyr) när man sitter och pratar om sina känslor eller allmänt jobbiga situationer och det ända man möts av är likgiltighet ifrån den personen man konverserar med.
Okej att denna person inte förstår allvaret i situationen men man kan ju försöka, eller?
T.ex när René Magritte boken var såld på myrorna och jag ingick i en liten 24 timmars depression. Då försökte jag förklara för min kära vän hur absolut sorgligt detta var och jag möttes av ett:
- Och ?..... Vad är det undrar jag? Är det så svårt att försöka bry sig, att kanske säga något i stil med: - Oj, vad synd, men finns den inte att köpa någon annan stans?
Då jag sen kan fortsätta och beskriva graden av hur illa detta är just för att det inte går att köpa den någon annan stans. Då skulle jag känna mig nöjd och jag tror nog att min kompis också till en viss mån skulle må ganska bra, då hon stöttade mig i denna svåra tid.
Men icke, så gick det inte till. Hela detta med att visa ointresse till det folk pratar om kan jag förstå, men man behöver kanske inte vara så tydlig med detta. Jag menar när mina kompisar pratar om sina killproblem så kanske inte det är de samtalsämne jag är mest intresserad av, men jag försöker visa intresse, komma med förslag för att hjälpa. Inte fan sitter jag där och bara, och..?. Det är inte bara allmänt efterblivet utan även drygt och oartigt.
Att visa hyfs är inte så svårt, visst kanske det är tråkigt när man (läs: Jag) frågar en lärare varför jag får stötar av min brödrost när jag tar på den samtidigt som diskbänken och denne lärare kommer med århundradets förklaring som varar i en timme. Men man kan ju ändå försöka sitta där och le, och tacka för svaret sen när denne lärare får salivbrist och bestämmer sig för att runda av. Det tjänar faktiskt båda på. Du (läs: Jag) lär dig varför dessa stötar uppstår och läraren känner sig behövd, samt tror att du faktiskt är intresserad av hans lektion.
Båda blir vinnare, och det är faktiskt inte så illa att lära sig saker, eller lyssna på när sina vänner klagar för allt bidrar till kunskap, och kunskap är aldrig fel.

Detta var då dagens smarta tips ifrån mig, eller smart och smart, snarare dagens irritations objekt ifrån mig.
Och för att sammanfatta det hela (mestadels för er som tappa tråden vid brödrosten) så säger jag kort: Visa intresse, även om du inte är jätte intresserad.
Dina vänner uppskattar det, du lär dig (förhoppningsvis något) och ingen kommer förmodligen tycka att du är en dryg arrogant jävel.
Så jag kan ju tillägga att om detta är det du vill vara (dryg och arrogant samt likgiltig) så ska du göra tvärtom. Ignorera alla och kom med dryga kommentarer.
Ajöken !

Inga kommentarer: