fredag 29 januari 2010

Kliché

Igår skrev jag detta på min bilddagbok.
Men jag tänkte dela med mig av mina tankar till er som läser min blogg och som inte är bdb slavar.
Så här kommer det:

Att folk tror sig kunna ställa sig in hos en genom att ljuga om intressen, kunskap och dylikt är både patetiskt och jobbigt. Ni behöver inte gilla samma litteratur, konst, musik och te som jag gör. Det är dessutom nästintill omöjligt.
Visst är det underbart att träffa någon som faktiskt förstår storheten i Franz Kafka eller inser den underbara charmen med Myrorna och annan second hand. Eller någon som delar ens tanke om hur underbart det hade varit att leva på 1700-talet i Frankrike, men detta är inget jag kräver. Att ljuga om att du har samma intressen som mig kanske funkar till en början men när du sedan råkar försäga dig om att du inte vet vem Gregor Samsa är fast du "läst" Kafkas Förvandlingen 1000 ggr, då ser jag bara ner på dig som person.

Att inte kunna stå för sig själv, att inte kunna säga: JAG HATAR DINA JÄVLA KONSTIGA BÖCKER, JAG LÄSER BARA KÄRLEKSNOVELLER, gör mig bara grovt irriterad. För det finns ingen chans i denna ynkliga värld att jag umgås med dig bara för de böcker du läser. Jag skiter högaktningsfullt om du inte kan använda ordet Dekadent i en mening, om du ser storheten i Dvärgen av Pär Lagerkvist eller om du inte tycker om att dricka te, jag umgås med dig för den du är. Ovanstående har ingen som helst betydelse, annat än att det kanske är härligt att faktiskt kunan träffa någon som läser samma böcker som en själv som man kan disskutera med. Men jag skulle bli så less över att bara prata om samma sak hela tiden med samma person, VARIATION människor, dert behöver jag. Så jag anntar att det jag försöker säga är den otroliga klichén, våga vara dig SJÄLV, för det är den personen man lär känna och älska. Inte det skalet du försöker vara, för det skalet kommer så småningom att ramla av, och då kommer alla se vem du egentligen är. Hur hårt du än har försökt att dölja det.Anledningen till detta ganska (läs: mycket) onödiga inlägg vet jag inte, hittade bara en post-it lapp på min dator som jag förmodar att jag satt dit själv där det stog:

- Folk som döljer sig själva är inte OK...
Så jag anntar att detta var något mitt undermedvetna ville meddela då jag inte har något minne av att skriva denna gula post.it lapp.

Ajöken!

Slänger in en Stenmark också bara för att jag vill.

För er som inte ser vad det står så står det :
När vi lekte var det nog bara jag som ställde mig frågan: Varför?


Inga kommentarer: